Imam Mahdi di Kalangan Para Wali
Imam Mahdi yang dikenali di seluruh dunia separti yang selalu disebut-sebutkan itu adalah
Imam Mahdi bagi para ulama hadits atau Imam Mahdi bagi ulama ahli kalam. Ini disebabkan sifatsifat,
keadaan, kemunculan dan pemerintahannya kita ketahui melalui hadits-hadits Nabi SAW dan juga
uraian para ulama ilmu kalam dalam kitab-kitab tauhid mereka. Imam Mahdi ini mereka huraikan
menurut fahaman dan sudut pandangan mereka itu. Maka kita pun turut memahaminya menurut
sudut pandangan yang telah ditumpukan oleh mereka itu. Dan itulah juga Imam Mahdi bagi orang
awam yang sebenarnya.
Sebab itulah, apabila ada orang lain menceritakan mengenai Imam Mahdi menggunakan
sudut pandangan yang berbeda daripada apa yang kita sedia fahami itu, maka ramailah bingkas
menentangnya. Seolah-olah apa jua pandangan yang bertentangan dengan apa yang kita sedia fahami
itu salah belaka, bidaah belaka dan bohong belaka. Hanya pandangan kita saja yang betul dan
benar. Karena kononnya pandangan kita berdasarkan ayat al-Quran dan hadits. Pendapat orang lain
semuanya salah. Maka berlakulah perbedaan yang lebih besar dan merumitkan lagi keadaan, walhal
mereka hanya menyatakan pandangannya, yang sebenarnya tidak salah, hanya berbeda sedikit
daripada kita saja.
Umpamanya, kita selama ini disogokkan dengan cerita orang yang melihat Imam Mahdi itu
dari arah hadapan saja. Maka pandangan dari hadapan itulah yang kita terima dan anggap benar.
Apabila ada orang lain yang melihat Imam Mahdi itu dari arah belakang dan menyatakan apa yang dia
sedang lihat, maka kita pun marah kepadanya karena dia melihat dari belakang. Kita tidak sepatutnya
memarahi dia sedangkan yang dilihatnya itu adalah Imam Mahdi yang itu juga, cuma dia melihat dari
tempat yang lain dari tempat kita melihatnya. Maka berbedalah pandangan dia daripada kita,
disebabkan berbeda tempat dia memandang itu.
Dalam hal ini, para ahli sufi turut menjelaskan sifat, keadaan dan pemerintahan Imam Mahdi,
menurut pandangan mereka pula, dengan sumber yang berbeda pula. Pandangan dan sumber mereka
itu tidak pernah dipakai oleh ahli hadits dan ahli ilmu kalam. Malah sumber mereka itu dilihat sekali
imbas, bagaikan tidak pernah digunakan oleh Nabi SAW sendiri dan para sahabat RA. Para ahli sufi
ini melihat dari sudut kesufian mereka, dan sumber mereka adalah ilmu laduni, kasyaf dan berita
ghaib yang mereka terima.
Ahli sufi atau dikenali juga dengan nama ahli tasawuf adalah golongan yang berusaha
menghampirkan diri dengan Allah SWT, dengan amalan zahir dan batin. Keutamaan mereka adalah
pada amalan batinnya, karena yang itulah yang dinilai oleh Allah SWT dan juga merupakan tempat
jatuhnya pandangan Tuhan kepada mereka. Mereka tidak berapa menghiraukan kepentingan duniawi
karena matlamat utama mereka adalah satu, yaitu Allah SWT saja. Disebabkan itu, pandangan dan
matlamat hidup mereka jauh berbeda daripada manusia biasa, termasuk para ulama yang banyak
kedapatan pada setiap ketika.
Bagi golongan ahli sufi atau tasawuf ini, Imam Mahdi adalah seorang lelaki yang merdeka,
seorang yang bertaraf wali, malah wali yang terbesar pernah dilahirkan ke dunia ini (selepas zaman
sahabat RA). Beliau juga adalah ketua bagi sekalian wali dan terakhir keluar, digelar sebagai Khatimul
Auliak (Penutup Sekalian Wali). Sesuai dengan gelaran dan kedudukan itu, tiada lagi ketua wali yang
lebih utama daripada beliau, sama ada sebelum atau selepasnya. Keadaannya sama dengan Rasulullah
SAW yang merupakan penutup bagi sekalian rasul dan terakhir keluar, digelar sebagai Khatimul
Anbiak (Penutup Sekalian Nabi).
Peranan Imam Mahdi ini disamakan dengan peranan Nabi Muhammad SAW yang menjadi
batu terakhir untuk menyiapkan sebuah binaan. Dengan peletakan batu yang terakhir itu ke
tempatnya, maka siaplah pembinaan rumah itu keseluruhannya. Sehubungan itu, sejak diutuskan Nabi
Adam AS hinggalah akhirnya, Nabi Muhammad SAW adalah pelengkap bagi para rasul yang diutus
itu. Agama yang dibawanya adalah penamat bagi sekalian agama yang pernah disyariatkan, dan
terlengkap di antara semua agama.
Sabda Rasulullah SAW,
“Diriku dibanding dengan para anbiak sebelumku adalah separti seorang lelaki yang membina
rumah dan menyempurnakan pembinaannya hinggalah tinggal satu tempat untuk diisi dengan
seketul batu. Maka akulah batu itu.”
(Imam a-Bukhari)
Berdasarkan hadits inilah ahli-ahli tasawuf membuat perbandingan peranan Imam Mahdi
dengan peranan Rasulullah SAW. Imam Mahyuddin Ibnu Arabi al-Hatimi, seorang Wali Qutub
yang cukup terkenal, di dalam kitab termasyhurnya Fathul Makkiyah, menulis kira-kira begini:
Al-Mahdi yang ditunggu-tunggu itu berperanan sebagai penyempurna tugas sekalian aulia. Beliau
adalah umpama seketul batu binaan yang akan menutup ruang yang kosong bagi
menyempurnakan binaan itu seluruhnya.
Maknanya, apabila Imam Mahdi yang Muntazar itu muncul kelak, sempurnalah binaan itu
keseluruhannya dan menutup peranan sekalian Wali Qutub. Imam Mahdi itulah yang
menyempurnakan peranan ketua-ketua wali yang sebelumnya. Jika ada ketua wali selepasnya pun,
hanyalah bertaraf wali biasa saja, bukan bertaraf ketua wali lagi karena pada ketika itu sudah tiada
lagi orang yang akan dilantik sebagai ketua wali.
Imam Mahyuddin Ibnu Arabi juga membedakan taraf Rasulullah SAW sebagai ketua sekalian
anbiak dengan Imam Mahdi sebagai ketua sekalian auliak, hanyalah dari segi mutunya saja.
Rasulullah SAW sebagai seorang rasul diumpamakan separti nilai emas, manakala Imam Mahdi
sebagai seorang wali diumpamakan separti nilai perak. Oleh itu, setinggi-tinggi taraf Imam Mahdi,
tetaplah beliau itu seorang wali saja, tidak akan sampai melebihi taraf seorang nabi atau rasul.
Cuma, di kalangan para wali yang ada, sama ada yang hidup pada zamannya ataupun sebelum itu,
beliau nyatalah lebih tinggi martabatnya daripada sekalian mereka itu.
Apabila muncul kelak, beliau akan menunaikan sembahyang secara berjemaah dengan
sekalian kaum muslimin di Masjidil Haram, akan menyampaikan khutbah yang panjang kepada
seluruh umat manusia, akan berjuang menegakkan sunnah Rasulullah SAW, mengembalikan keadilan
di kalangan manusia, memulihkan berkat, menentang kezaliman dan bidaah, diakui sebagai raja yang
sangat adil, dan membawa Islam ke puncak kemuliaan separti yang sepatutnya diterima oleh Islam itu
sendiri.
Imam Mahyuddin Ibnu Arabi juga menyatakan di dalam kitabnya itu bahwa Imam Mahdi
akan muncul pada akhir kurun ketujuh Hijrah. Ijtihadnya ini dibuat memandangkan bahwa tiada
sebuah hadits pun yang menyatakan dengan jelas bila Imam Mahdi itu akan muncul. Oleh karena pada
akhir kurun ketujuh Hijrah Imam Mahdi yang dimaksudkan tidak juga muncul-muncul, maka ijtihad
beliau itu dianggap batal. Namun, beliau tetap mendapat satu pahala karena telah berijtihad
berdasarkan ilmu yang ada pada beliau, di samping ilmu yang ada padanya membolehkan beliau
mengeluarkan ijtihadnya sendiri.
Golongan sufi juga menyatakan pendirian yang tegas bahwa masalah Imam Mahdi adalah
masalah khilafiah dan hanyalah furuk dalam ilmu tauhid. Karena itu jugalah masalah Imam Mahdi ini
pada peringkat awal Islam dahulu, tidak begitu diambil perhatian oleh golongan sufi ini. Hanya pada
sekitar tahun 300 Hijrah saja masalah ini mula diambil berat oleh mereka, dengan membawa satu
cerita baru, yang jauh berbeda daripada cerita yang didapati di kalangan ahli hadits dan ahli tauhid. Hal
ini bukanlah bidaah, cuma perspektif yang mereka gunakan berlainan daripada perspektif yang lazim
kita gunakan. Itu saja. Tidak lebih dan tidak kurang. Uraian mereka ini lebih bersifat
memperlengkapkan lagi ilmu bagi sekalian umat Islam.
Antara Ulama Yang Menerima Dan Menolak
Demikianlah hebat dan bercelarunya seluruh dunia ini dengan masalah mengenai keperibadian Imam
Mahdi. Sebahagian besar ulama Ahlus Sunnah wal Jamaah menerima mengenai kedatangan Imam
Mahdi dan mempercayainya separti yang disebutkan di dalam hadits-hadits. Selain itu, muncul pula
segolongan ulama Islam yang menolak terus atau tidak mempercayai langsung masalah Imam Mahdi
ini. Mereka adalah dari kalangan ulama atau cendekiawan, terutama pada zaman moden ini, yang
dilihat secara zahirnya adalah dari mazhab Ahlus Sunnah sendiri.
Mereka menolak terus hadits-hadits yang dikaitkan dengan Imam Mahdi sambil menyatakan
hadits-hadits mengenai diri Imam Mahdi itu sangat dhaif atau menyandarkan pendapat dengan
menyatakan bahwa Imam Bukhari dan Imam Muslim langsung tidak ada meriwayatkannya. Karena
itu, menurut mereka lagi, perkara mengenai Imam Mahdi tidak ada dasarnya dalam agama yang suci
ini.
Walau apa pun pendapat mengenai diri Imam Mahdi itu, terdapat pula orang-orang Islam
yang sangat yakin dengannya dan terdapat pula orang Islam yang menolak terus hal ini. Yang yakin,
terlalu yakin manakala yang menolak, menolaknya mentah-mentah. Mereka menganggapnya sebagai
suatu perkara bidaah, dongeng zaman purba, datang dari pengaruh messianic dan sebagainya lagi.
Yang mengatakannya sebagai suatu bentuk kepercayaan karut atau khurafat pun ada.
Ini mungkin disebabkan masalah Imam Mahdi bukan masalah pokok akidah, cuma masalah
furuk saja atau lazim disebut soal khilafiah, soal ijtihad. Percaya atau tidak, tidak membawa ketahui
apa-apa.
Adanya atau tiadanya boleh diterima atau ditolak, dan iman kita tetap sah, walaupun kita
menyatakan pendirian kita untuk menyebelahi mana-mana pihak atau langsung tidak menyebelahi
mana-mana pihak, yakni mengambil jalan tengah, dengan bersikap tunggu dan lihat (tawaquf).
Antara ulama yang menolak terus hadits yang berkaitan Imam Mahdi adalah kebanyakannya
dari kalangan pengikut Ibnu Taimiyah dan Wahabi separti yang dipelopori oleh Ibnu Khaldun,
antaranya Haji Sanusi Hj Mahmood (bekas Mufti awal Singapura), Prof Dr Hamka, Abu al-A’ala al-
Maududi, Syeikh Mahmud Syaltut, Muhammad Rasyid Ridha dan Syeikh Muhammad Abduh. Para
sarjana dan cendekiawan hari ini juga sangat ramai yang cenderung kepada pendapat yang
dikemukakan oleh Ibnu Khaldun itu. Mungkin karena kaedah kajian Ibnu Khaldun itu serupa atau
hampir serupa dengan kaedah kajian mereka pada hari ini.
Antara alasan yang sering digunakan sebagai hujah oleh golongan yang menolak, jika
dikemukakan persoalan ini kepada mereka ialah:
1. Hadits-hadits yang menyebutkan Imam Mahdi adalah hadits yang lemah (dhaif), malah
dhaifnya itu meliputi hampir semua jenis hadits dhaif.
2. Rawi yang meriwayatkan tentang Imam Mahdi itu kebanyakannya adalah dari kalangan
mereka yang lemah-lemah ingatannya. Oleh itu, periwayatan mereka boleh ditolak atau tidak
dapat dipakai.
3. Rawi yang meriwayatkan tentang Imam Mahdi banyak yang bermazhab Syiah. Malah ada
sebahagiannya adalah dari kalangan pemimpin Syiah di sesuatu tempat pada masanya.
4. Kekacauan dari segi matan menyebabkan kebanyakan hadits mengenai Imam Mahdi patut
ditolak karena hal ini amat menjejaskan kebolehpercayaan terhadap siqah rawi itu sendiri dan
hadits-hadits yang dibawanya.
5. Matan hadits mengenai Imam Mahdi itu ternyata amat kacau antara sebuah hadits dengan
hadits yang lain. Ini ditambah lagi dengan ucapan para sahabat RA dan ucapan para tabiin RH
yang juga amat bertentangan antara satu sama lain, malah bertentangan pula dengan matan
hadits Nabi SAW. Semuanya ini menambahkan lagi kacaunya perihal mengenai Imam Mahdi.
6. Ramainya pengaku Imam Mahdi sedangkan sifat-sifat dan pendakwaan mereka itu, tidak satu
pun yang dapat dibuktikan bahwa mereka adalah Imam Mahdi. Hal ini sentiasa muncul dari
masa ke masa dan dari satu tempat ke satu tempat yang lain. Karena itulah sukar untuk
dipercayai kemunculan Imam Mahdi.
7. Sifat-sifat dan kelebihan yang ada pada Imam Mahdi itu sendiri yang amat luar biasa dan
hebat, melebihi dari apa yang sepatutnya berlaku kepada seorang manusia biasa. Sedangkan
Nabi Muhammad SAW itu sendiri pun tidak pernah diberi kelebihan dan kekuasaan separti
yang disebutkan kepada Imam Mahdi. Nabi Muhammad SAW adalah sebaik-baik rasul dan
sekasih-kasih manusia pada sisi Allah, tetapi tidak pernah mendapat apa yang diberikan
kepada Imam Mahdi. Karena ketidaklogikan inilah, hadits-hadits mengenai Imam Mahdi patut
ditolak sama sekali.
8. Imam al-Bukhari dan Imam Muslim tidak pernah meriwayatkan hadits-hadits yang menyebut
nama Imam Mahdi dalam kitab hadits mereka. Maknanya, hadits-hadits mengenai Imam Mahdi
itu sah dhaif atau maudhuk, karena tidak melepasi syarat-syarat yang ditetapkan oleh keduadua
imam hadits itu.
Para ulama sekarang, sama ada yang lepasan universiti terkenal, universiti kurang terkenal,
sekolah agama, sekolah pondok dan sebagainya, dengan begitu mudah menolak hadits-hadits mengenai
Imam Mahdi yang akan muncul pada zaman ini, dengan alasan hadits-hadits yang dibawa adalah dhaif
dan sangat dhaif, malah sebahagian besarnya dikatakan adalah hadits maudhuk.
Itu cerita ulama, cendekiawan dan sarjana yang menolak mengenai kedatangan Imam Mahdi
serta alasan-alasan yang mereka berikan. Sekarang kita lihat ulama yang percaya dan yakin pula.
Antara ulama yang meyakini zahirnya Imam Mahdi adalah dari kalangan ulama kenamaan Ahlus
Sunnah wal Jamaah separti Syeikh Ibnu Hajar al-Haitami, Haji Ismail bin Umar Abdul Aziz
(Almarhum Mufti Brunei), Imam Ibnu Kasir, Imam al-Bukhari, Imam Muslim, Syeikh Ali al-Khawas,
Imam Jalaluddin As-Suyuti, Imam ar-Ramli dan Imam Sayid Hasan al-Iraqi.
Sebenarnya jika hendak disenaraikan nama mereka yang yakin akan kemunculan Imam
Mahdi dari kalangan ulama Ahlus Sunnah wal Jamaah adalah terlalu ramai, seramai bilangan ulama itu
sendiri. Ini karena kalangan ulama Ahlus Sunnah secara umumnya menerima kebenaran datangnya
Imam Mahdi dan hadits-hadits yang berkaitan dengannya.
Yang menjadi masalah di kalangan mereka sekarang ini ialah sama ada mereka mendalami
masalah ini atau tidak, ambil berat atau tidak. Itu saja. Jika keyakinan mereka dijadikan soalan,
sudah pasti jawapan yang kita terima ialah mereka percaya dan yakin. Sebab itu ada ulama yang
mendalam ilmunya tentang masalah Imam Mahdi ini dan ramai pula yang tidak mempunyai ilmu
secukupnya tentang hal ini.
Hukum Menetapkan Imam Mahdi
Imam Ibnu Aliah ada menyatakan yang terjemahannya kira-kira begini,
“Maka adalah kepercayaan terhadap al-Mahdi itu tidak termasuk ke dalam pokok-pokok
akidah dalam (mazhab) Ahlus Sunnah wal Jamaah.”
Demikian fatwa beliau separti yang dilaporkan oleh Syeikh Ibrahim al-Baijuri di dalam kitab
besarnya dalam ilmu tauhid yaitu Hasyiah Tuhfatul Murid ‘Ala Jauharatut Tauhid. Kitab ini telah
diterima, dipelajari, diguna pakai dan diamalkan oleh seluruh umat Islam sejak dahulu hinggalah ke
hari ini.
Imam Abu Hasan Al-Asyaari sendiri, pelopor mazhab Ahlus Sunnah wal Jamaah, tidak
pernah memasukkan kepercayaan kepada kedatangan Imam Mahdi sebagai sebahagian daripada
rukun iman atau sebahagian daripada iman itu sendiri di dalam kitab besarnya, Al-Ibanah Fi Usulid
Diyanah. Sebab itulah beliau tidak memasukkan langsung di dalam kitabnya itu tentang masalah
Imam Mahdi ini sebagai sebahagian daripada asas kepercayaan umat Islam.
Menurut akidah Ahlus Sunnah wal Jamaah, Rukun Iman ada enam perkara. Tidak termasuk
di dalamnya soal mempercayai Imam Mahdi. Jika kita rajin membaca, mempelajari dan mengkaji
kitab-kitab tauhid karangan ulama-ulama besar Ahlus Sunnah, yang akan kita temui ialah bahwa,
rukun iman yang kelima ialah percaya kepada hari kiamat, yang disebut juga sebagai hari akhirat, hari
pembalasan, hari mahsyar dan seterusnya.
Dalam bab percaya kepada hari kiamat ini, kita mempercayai bahwa dunia ini akan kiamat,
dihancurkan dan diganti dengan alam baru. Itu adalah asas akidah, maknanya wajib dipercayai dan
diyakini. Kemudian, sebelum dihancurkan alam ini, akan ada terlebih dahulu tanda-tanda akan
berlakunya kiamat. Tanda-tanda kiamat ini adalah cabang-cabang atau ranting-ranting daripada
mempercayai hari kiamat tadi. Maknanya, mempercayai tanda-tanda kiamat bukan lagi merupakan
rukun iman, tetapi berupa pelengkap saja, untuk menambahkan lagi keyakinan terhadap hari kiamat
tadi. Jika tidak tahu mengenainya tidak akan sampai merosakkan iman kita.
Dalam mengetahui tanda-tanda kiamat itu, ada tanda-tanda besar dan ada pula tanda-tanda
kecilnya. Tanda-tanda kecil kiamat atau lazim disebut tanda-tanda awal kiamat disebutkan dalam
banyak hadits. Jika dihimpunkan semuanya, terdapat lebih dua ratus buah hadits yang menceritakan
tanda-tanda kecil kiamat, dan sebahagian besar daripadanya adalah hadits yang dikatakan bertaraf
dhaif. Memang ada hadits yang bertaraf sahih dan banyak pula yang bertaraf hasan, yang menceritakan
kepada kita tanda-tanda kiamat itu.
Tanda-tanda besar atau lazim disebut tanda-tanda hampir kiamat (isyratus sa’ah) separti
yang disebutkan oleh hadits-hadits, ada beberapa belas saja. Setelah selesai berlaku semua tanda
besar kiamat itu, dunia ini akan dikiamatkan dan diganti dengan alam yang lain, yang lazim disebut
Alam Mahsyar.
Di dalam beberapa belas tanda besar itu, terselit pula keterangan hadits mengenai seorang
khalifah akhir zaman yang berasal daripada keturunan Nabi SAW yang akan memerintah dunia ini,
sejurus sebelum kiamat sebenar tiba. Tiada pula keterangan yang menyatakan hal ini wajib diyakini
dan dipercayai karena memang bukan merupakan rukun iman, tetapi penjelasan kepada perkara
pokok saja.
Tidak ada satu keterangan pun, baik daripada hadits, ijmak ulama, qias dan sebagainya yang
secara terang-terang mewajibkan seseorang itu mempercayai kedatangan Imam Mahdi. Daripada
hadits-hadits yang sekian banyak yang menceritakan tentang Imam Mahdi, tidak sebuah pun yang
menyatakan secara qat’ie bahwa umat Islam wajib mempercayai kedatangan Imam Mahdi itu.
Hanya ulama dari mazhab Syiah saja yang menjadikan kepercayaan kepada Imam Mahdi
sebagai salah satu daripada rukun iman mereka. Maknanya tidak sempurna dan tidak sah iman mereka
jika mereka tidak mempercayai dan meyakini Imam-imam mereka yang dua belas orang itu. Hal ini
amat jelas di kalangan mereka terutamanya pengikut firqah Imamiah Ithna Asyariyah. Mazhabmazhab
lain di kalangan Ahlus Sunnah tidak diketahui pernah berbuat demikian.
Maknanya di sini, Nabi SAW sendiri pun tidak menyuruh umatnya mempercayai kedatangan
Imam Mahdi. Nabi SAW sendiri tidak pernah mewajibkan umatnya meyakini persoalan Imam Mahdi.
Berdasarkan hadits-hadits yang akan kita baca pada bahagian seterusnya nanti, tidak ada walau sebuah
hadits pun yang menyuruh kita meyakini persoalan Imam Mahdi, dengan satu keyakinan yang putus
(qat’ie).
Kita juga tidak pernah diwajibkan mempercayai kedatangan Imam Mahdi berdasarkan apa
yang tersurat di dalam hadits-hadits yang sekian banyak itu. Apa yang dapat kita fahamkan, hanya
setelah munculnya Imam Mahdi itu nanti, barulah kita yakni setiap umat Islam, wajib menerima dan
meyakininya karena dia itu benar-benar Imam Mahdi separti yang telah dijanjikan oleh hadits-hadits.
Itu saja!
Berdasarkan daripada inilah para ulama yang bersikap sederhana tadi menetapkan bahwa
mempercayai Imam Mahdi tidaklah sampai merosakkan akidah. Mereka juga menetapkan bahwa
masalah mempercayai kedatangan Imam Mahdi adalah sebahagian daripada masalah furuk dalam bab
akidah, walaupun hadits-hadits mengenainya memang banyak.
Ada juga yang berpendapat, dibolehkan menolak kemunculan Imam Mahdi selagi tidak
sampai menafikan hadits-hadits yang sudah sampai tarafnya kepada mutawatir atau sahih lizatih. Itulah
batas-batas yang perlu diperhati dan diteliti sebelum membuat sebarang keputusan mengenainya.
Bagi yang mau meneliti dan mencari kebenaran hakiki dalam hal ini, banyaknya perselisihan
pendapat mengenai Imam Mahdi menguatkan lagi keyakinan mereka bahwa soal ini adalah soal
furuk. Jika tidak, sudah pastilah suatu ketetapan yang bersifat qat’ie sudah dikeluarkan oleh para
ulama mengenai kedudukannya. Namun hingga kini, belum ada ketetapan khusus dibuat, dan para
ulamanya semakin jauh jurang keyakinan mereka terhadap masalah Imam Mahdi ini.
Hal ini boleh saja berlaku dan terus akan berlaku sampai bila-bila. Hanya apabila Imam
Mahdi yang sebenarnya muncul, barulah persoalan ini dikira muktamad. Tidak akan ada lagi
perselisihan mengenai benar atau tidaknya, karena orang yang dipartikai dan diperselisihkan itu
sudahpun muncul di depan mata. Selagi peribadi Imam Mahdi itu belum muncul, selagi itulah
persoalan ini tidak akan selesai.
Rosakkah Akidah Jika Umat Islam Menetapkan Seseorang Sebagai Bakal Imam Mahdi?
Timbul pula satu persoalan baru. Apakah benar, mempercayai munculnya Imam Mahdi serta
menentukan seseorang itu sebagai bakal Imam Mahdi termasuk dalam soal akidah dan boleh
merosakkan akidah?
Maksudnya, adakah akan benar-benar rosak akidah seseorang jika dia mempercayai dan
menetapkan seseorang sebagai bakal Imam Mahdi? Apakah rosak juga akidah seseorang jika dia tidak
mempercayai dan tidak menetapkan seseorang itu sebagai bakal Imam Mahdi?
Sebenarnya, persoalan mempercayai kemunculan Imam Mahdi telah menimbulkan polemik
yang sangat ketara, berkepanjangan dan tidak mempunyai hujungnya. Di kalangan ulama Ahlus
Sunnah sendiri, ada yang mempercayai kemunculan Imam Mahdi, ada yang menolak terus dan ada
pula yang mengambil jalan tengah (tawaquf) dan ada pula yang tidak mempedulikan langsung soal
ini.
Ada pula sebilangan ulama yang berselisih dalam menetapkan siapakah Imam Mahdi itu
sendiri. Maknanya, mereka telah pun menetapkan peribadi Imam Mahdi itu sendiri yang dinyatakan
secara jelas dan berani. Dan mereka yang menetapkan hal ini bukanlah pula calang-calang ulama!
Di kalangan ulama Syiah pula, ada yang secara terus-terang menetapkan keperibadian Imam
Mahdi itu. Adalah suatu kenyataan bahwa mempercayai Imam Mahdi adalah salah satu daripada
rukun iman bagi mereka. Sungguh pun begitu, mereka juga berselisih pendapat dalam menentukan
siapa dia Imam Mahdi itu. Ada yang menyatakan Imam Mahdi itu:
1. Adalah Imam Muhammad Al-Baqir, Imam Kelima mereka,
2. Ada yang mengatakan Imam Mahdi itu adalah Imam Ismail bin Jaafar Sadiq
(bagi firqah Ismailiyah),
3. Bagi firqah Kaisaniyah pula, mereka meyakini Muhammad bin Ali al-
Hanafiyah adalah Imam Mahdi,
4. Dan bagi firqah Imamiah Isna Asyariyah pula, mereka menyatakan Imam
Mahdi itu adalah Imam Muhammad bin Al-Hasan Al-Askari.
Malah ada di kalangan mereka yang ghulat, menganggap bahwa Sayidina Ali bin Abi Talib
KMW itu sendiri yang akan menjadi Imam Mahdi! Namun begitu, pendapat yang menyatakan
bahwa Muhammad bin Hasan Al-Askari sebagai Imam Mahdi adalah pendapat yang dianggap
majoriti dan mewakili seluruh pendapat pengikut Syiah, terutama pada hari ini.
Ringkasnya, perselisihan pendapat di kalangan semua mazhab dalam Islam ini hanya
menjelaskan satu perkara utama yaitu, umat Islam bebas menentukan kepercayaannya terhadap
persoalan Imam Mahdi dan Islam membenarkan umatnya menetapkan sendiri kepercayaannya
terhadap masalah Imam Mahdi ini. Ajaran Islam sendiri amat luwes dalam soal ini.
Dan bagi yang berfikiran neutral, banyaknya polemik dan pendapat mengenai kemunculan
Imam Mahdi, itu adalah tanda bahwa masalah ini adalah masalah khilafiah, yaitu jika ditolak atau
diterima, sama ada dengan ilmu atau dengan tidak ada ilmu, tetap tidak menjejaskan akidah kita, iman
kita dan agama kita. Jika tidak, pastilah sudah dihukumkan kafir kepada mana-mana satu pihak yang
menolak atau menerima itu.
Selagi Imam Mahdi itu tidak muncul, selagi itulah kita boleh saja menerima atau menolak,
atau malah bersikap tengah-tengah. Dengan ini, amatlah diharapkan agar persoalan ini dapat
diselesaikan dengan sebaik-baiknya karena itulah yang dikehendaki oleh Islam. Kita patutnya bersikap
berlapang dada mengenai masalah ini. Bertenang dan jangan bergopoh-gapah menghukum orang lain
yang tidak sehaluan dengan kita sebagai orang yang rosak akidahnya atau tidak sempurna Islamnya.
Jika kita di pihak yang mempercayai kemunculan Imam Mahdi, jangan pula terburu-buru
menghukum kafir terhadap orang yang tidak mempercayai kemunculan Imam Mahdi itu. Malah tidak
patut pula kita beranggapan bahwa orang itu sudah tidak sempurna Islamnya. Terimalah perbedaan
pendapat ini dengan dada terbuka.
Begitu pula jika kita berada di pihak yang menolak kemunculan Imam Mahdi, jangan pula
lekas-lekas menghukumkan orang yang telah menetapkan siapa Imam Mahdi itu sebagai orang yang
menyeleweng, rosak akidahnya, pembawa bidaah dan telah jatuh kafir. Ingatlah bahwa sesiapa yang
menetapkan sesuatu persoalan furuk, selama-lamanya tidak akan menjatuhkan orang itu ke dalam
kekufuran dan tidak akan sampai terseleweng akidahnya. Dalam Usul Fiqh, perkara ini sudah
dijelaskan seterang-terangnya oleh Imam as-Syafie sejak awal Islam lagi dan telah juga diketahui
umum, terutamanya yang mengaku dirinya pakar fiqh atau ulama syariat.
Namun begitu, sejarah tetap menjadi sejarah. Ada pula umat Islam sendiri yang sanggup
mengkafirkan orang lain, membidaahkan mereka, menyesatkan mereka, mengkhurafatkan mereka,
malah ada tuduhan yang menyatakan sudah menyeleweng dari ajaran Islam, hanya semata-mata
karena mereka mempercayai kemunculan Imam Mahdi. Kenapa boleh sampai begitu sekali
keadaannya, kita pun kurang pasti. Mungkin ada niat lain yang coba ditutup dengan menggunakan
alasan furuk khilafiah ini.
Di negara kita ini sendiri, Malaysia, telah ada tuduhan sesat, bidaah, menyeleweng, khurafat
dan sebagainya dituduhkan kepada orang yang mempercayai kemunculan Imam Mahdi dan
menetapkan orangnya. Antaranya, akhbar Utusan Malaysia pada hari Selasa hingga Khamis, 18 – 20
Oktober 1988, telah menyiarkan rencana secara bersiri yang ditulis oleh Astora Jb bahwa sesiapa
yang mempercayai kemunculan Imam Mahdi adalah ketahui daripada pengaruh khurafat orang-orang
Yahudi.
Kononnya pendapat ini adalah daripada hasil kajian terbaru ulama dan sarjana Mesir. Tidak
pula disebutkan judul buku atau tesis kajian tersebut, nama orang-orang yang terlibat dalam kajian
tersebut dan dari universiti mana mereka yang membuat kajian itu. Tajuk rencananya itu ialah Tidak
Ada Imam Mahdi yang akan Muncul. Sayangnya, beliau hanya memasukkan pendapat sebelah
pihak saja yaitu pihak yang menolak, tanpa mengambil langsung pendapat ulama yang menerima.
Menurutnya, kepercayaan kepada Imam Mahdi adalah berasal daripada kepercayaan Syiah,
dan kepercayaan golongan Syiah itu pula disemai oleh Abdullah bin Sabak, seorang Yahudi yang memeluk
Islam dengan tujuan mau menghancurkan Islam dari dalam. Beliau memetik beberapa nama sebagai
sokongan hujahnya bahwa konsep al-Mahdi ditolak oleh ramai ulama, terutama oleh ulama moden
dan terpelajar yang antaranya adalah Ibnu Khaldun, Dr Abdul Mun’im an-Namer, Syeikh Abdullah
bin Zaid, Abul A’ala al-Maududi dan lain-lain.
Konsep Mahdi terdapat juga di dalam agama lain, katanya lagi. Antara lain, orang-orang
Yahudi menyebutnya sebagai Messiah, manakala pengikut Kristian menyebutnya Masih. Demikian
antara tulisan Astora Jb itu.
Ekoran dari rencana yang disiarkan itu, keesokannya, hari Jumaat, 21 Oktober 1988, khutbah
Jumaat di Masjid Negara yang disampaikan oleh bekas Mufti Sabah, Haji Said bin Haji Ibrahim,
telah secara khusus menjawab tulisan rencana berkenaan yang menyatakan secara tegas pula bahwa
persoalan Imam Mahdi adalah sebahagian daripada akidah Islam, telah dibahaskan dengan panjang
lebar oleh para ulama, tidak boleh dipartikaikan lagi, dan bukannya berasal daripada dongeng Yahudi
dan tidak juga meniru konsep Syiah.
Perbedaan pendapat yang amat ketara oleh kedua-dua pihak ini menyebabkan orang ramai
menjadi goncang dan bertambah keliru. Mana satu pendapat yang betul dan dapat diterima? Siapa di
antara mereka ini yang patut diikut oleh semua orang? Siapa yang lebih pakar dalam hal ini? Apakah
ada pendapat lain yang boleh diterima pakai oleh kita? Bagaimana sikap ulama-ulama lain yang lebih
berwibawa dalam hal ini? Bagaimana pula jika kedua-dua pendapat ini tidak diikut oleh orang ramai?
Begitu juga yang berlaku kepada Ustaz Haji Ashaari bin Muhammad, pemimpin jemaah
Al-Arqam suatu ketika dahulu. Beliau telah dituduh dengan pelbagai tuduhan yang berat-berat separti;
kafir, sesat, menyeleweng, bidaah, khurafat dan malah syirik, oleh Pusat Islam, para pemimpin utama
negara dan Mufti-mufti seluruh Malaysia, sambil diapi-apikan oleh media-media utama negara, karena
beliau mengakui dan mempertahankan pendapatnya bahwa Saiyidi Syeikh Muhammad bin Abdullah
as-Suhaimi adalah bakal Imam Mahdi, sehingga akhirnya menyebabkan beliau ditahan di bawah ISA,
dan jemaah pimpinannya, beliau terpaksa bubarkan. Semuanya berlaku pada tahun 1993 – 1994.
Peristiwa ini bolehlah dianggap sebagai peristiwa terbesar, terpanjang dan terhitam dalam sejarah
pertelagahan pendapat mengenai Imam Mahdi di negara ini.
Sebenarnya, sesiapa yang telah sampai kepadanya perkhabaran yang yakin, ilmu yang benar,
cukup segala syarat untuk berijtihad dan menepati apa yang telah digariskan oleh hadits-hadits, asarasar
sahabat RA dan ucapan para tabiin, serta kasyaf para ulama muktabar, maka bolehlah dia
menetapkan seseorang itu sebagai Imam Mahdi. Pendapatnya itu boleh digunakan untuk dirinya
sendiri dan boleh pula diberitakan kepada orang lain yang mau percaya dan yakin dengan
perkhabarannya.
Tidak patut ada unsur-unsur paksaan di sini. Tidak boleh pihak yang mendakwa itu memaksa
orang ramai percaya dan yakin dengan ceritanya dan tidak boleh pula pihak yang tidak percaya,
memaksa orang ramai untuk tidak mempercayainya atau menolaknya. Semuanya terserah sepenuhnya
kepada setiap individu untuk percaya atau menolaknya, meyakini atau mengingkarinya. Juga tidak
boleh seseorang itu memaksa orang lain untuk bersikap tawaquf dalam hal ini.
Pihak yang percaya, hanya boleh menekankan pendapatnya itu kepada orang ramai jika dia
benar-benar boleh mendatangkan bukti-bukti yang kukuh dan hujah yang jitu, yang bertepatan
dengan dalil-dalil daripada hadits-hadits. Pihak yang menolak pula, hendaklah mendatangkan hujahhujah
yang jelas dan bukti-bukti yang tepat jika maukan orang ramai turut menolak hujah pihak
pertama tadi. Jika tidak ada hujah dan tiada pula bukti yang dapat membantu, lebih baik diam saja
dan serahkan urusan ini kepada Allah SWT untuk menentukan seterusnya. Kita tidak boleh berbuat
lebih daripada apa yang telah digariskan oleh para ulama muktabar dahulu.
Hukum Mengingkari Imam Mahdi
Ingkarkan Imam Mahdi di sini ada dua bentuk yang utama. Yang pertama ialah ingkarkan
hadits-hadits yang bersangkut dengan Imam Mahdi dan yang kedua ialah ingkarkan kedatangan
seseorang yang dipanggil sebagai Imam Mahdi ke dunia ini. Ada orang yang ingkarkan salah satu
daripadanya dan ada pula yang ingkarkan kedua-duanya sekali. Uraian bagi hal ini sudah pun
dibentangkan dalam bab terdahulu.
Imam Ibnu Hajar al-Haitami dalam kitabnya Al-Qaulul Muhtasar Fi Alamatil Mahdiyul
Muntazar ada meriwayatkan sebuah hadits yang diambilnya daripada riwayat Abu Bakar al-Iskafi dalam
kitabnya Fawa’idul Akhbar, yang terjemahannya berbunyi kira-kira begini;
Sabda Rasulullah SAW,
“Sesiapa yang mendustakan kedatangan Dajjal, maka kafirlah dia, dan sesiapa yang
mendustakan kedatangan al-Mahdi, maka kafirlah dia.”
(Abu Bakar al-Iskafi)
Hadits ini tidak pula menghukumkan secara qat’ie orang yang menolak kemunculan Imam
Mahdi. Dapat difahamkan di sini bahwa kafir yang disebutkan dalam hadits itu berarti ingkar, yakni
ingkar kepada hadits-hadits yang menyebutkan kedatangan Imam Mahdi itu, bukan kafir secara mutlak.
Kafir secara mutlak hanya boleh dihukumkan kepada seseorang atas penolakannya pada perkara yang
jelas hukumnya dalam Islam, bukan pada perkara furuk separti Imam Mahdi ini. Jadi, hukum
daripada hadits ini tidak salah, yang salah ialah kefahaman kita saja karena tidak faham maksud
sebenar hadits itu. Kefahaman kita sebenarnya yang dangkal, bukan matan hadits itu yang syaz.
Maka tidak patutlah kita lekas-lekas menghukum orang yang tidak mempercayai kemunculan
Imam Mahdi sebagai kafir dan keluar dari Islam, hanya semata-mata berdasarkan hukum zahir
daripada hadits yang diberikan di atas. Juga, jika tidak percaya akan kemunculan Imam Mahdi, tidak
patut pula kita lekas-lekas menolak terus hadits di atas dengan menyatakannya sebagai dhaif atau
berkemungkinan bertaraf mauduk. Jangan pula kita katakan hadits itu sengaja dibuat-buat atau direkareka
karena ‘dilihat’ menyalahi kaedah umum usul fiqh.
Menurut Ibnu Khaldun pula, hadits tersebut dikatakan palsu karena dikatakan periwayat
haditsnya adalah seorang pemalsu hadits. Karena alasan yang satu itu, beliau menolak terus konsep
Imam Mahdi.
Dalam kitab Al-Mahdiyul Muntazar, yang dikarang oleh Grand Muhaddis Abil Fadhal Syeikh
Abdullah bin Sadek, Ph.D., disebutkan (terjemahannya) kira-kira begini;
Adalah dusta sesiapa yang mendakwa dirinya Imam Mahdi, berdosa sesiapa
yang mengaku dan membenarkannya, sedang dia itu sunyi daripada sifatsifat
dan ternafi daripada alamat-alamat.
Artinya orang yang mengaku dirinya sebagai Imam Mahdi sedangkan dia tidak memenuhi
syarat-syarat yang telah ditetapkan oleh hadits-hadits bolehlah dihukumkan berdosa karena dia itu
berdusta. Dia juga telah melanggar hadits-hadits Nabi SAW, sama ada dengan sengaja atau tidak
sengaja. Hanya itu saja hukum yang dapat ‘dijatuhkan’ kepada orang yang mendakwa dirinya
sebagai Imam Mahdi. Tidak lebih dan tidak kurang.
dajjal/anti christ/lucifer ruled all country trough banking system that all country used today , they used that moneytary banking system (dajjal/anti/lucifer christ get fund for free) to divide,funding war, slave,debt,stress for lack of money,opression,murder & counquer each individu in all country , God said that in Golden Age All Will Be Free No more price tag, No debt , to eat, to feed your kid , to travel,to work & to pray , all money system will be erased !!! , free energy will be produced & used world wide.
Wawin F
Februari 17, 2013
Salam, my name is Qasim, from last 26+ years Allah and Muhammad s.a.w keep coming into my dreams, over 460+ times Allah comes in my dreams and 250+ times Mohammad s.a.w comes in my dreams, Muhammad S.A.W is the last Messenger of Allah and i am the Ummati of Prophet Muhammad S.A.W, many dreams related to Muslim Ummah, World and the Judgment Day, I have shared few dreams on my fb page,.
https://www.facebook.com/pages/Allah-and-Muhammad-SAW-in-my-Dreams/324568321070386
Muhammad Qasim
Mei 8, 2015
Runtuh akidah engkau jika tidak beriman pada hadits nabi S.A.W. bukan isinya dipertikaikan tapi daripada lidah siapa yang engkau pertikaikan. Lidah Rasulullah Habibullah..Perkhabaran Al Mahdi adalah termasuk di antara hadits2 Rasulullah..dan wajib beriman kepada hadits2 nabi..tidak semestinya Nabi perlu kata wajib percaya, baru perlu percaya, tapi setiap kata2 yang keluar daripada lisan nabi perlu diyakini kebenarannya. Bukan main2, klau jadi baru percaya..kalau macam tu engkau bukan orang yg beriman kepada Allah dan Rasul sebelum terjadinya perkhabaran Al Mahdi. Ini persoalan akidah..persoalan keimanan kepada Rasulullah..
Faizol
April 14, 2018